
Конкретно автор аналізує історичні передумови постання УГВР, юридичні принципи її творення, організаційну побудову, її устрій і плятформу, її місце серед діючих українських сил, її подібність і відмінність в порівнянні із її попередниками періоду української демократичної революції 1917 і наступних років та часово ближчими формаціями, як екзильний уряд УНР і його Українська Національна Рада, Українське Тимчасове Правління 1941 року, УНРада 1948 року. Завжди однак в центрі тих аналіз поставлене питання присутносте чи неприсутносте державно-правних атрибутів тих формацій. З таким основним критерієм автор підходить також до УГВР. Це дуже вимовне, бо воно вказує наскільки тепер, при кінці 20 століття і п'ять десятиліть від часу постання УГВР, мислення дослідника сходяться з основними спрямуваннями творців УГВР.
А втім засновники УГВР у 1944 році уявляли її іменно як установу державно-правного характеру. Вони були свідомі, що тисячі організованих кадрів визвольного підпілля і повстанці, які вели боротьбу проти німецьких окупантів, будуть продовжувати її також проти окупаційної совєтської влади і що ця боротьба проти дуже переважаючих сил буде довго тривати хай тільки на обмеженій території України, та що вона вимагатиме об'єднаного керівництва. Таким загально-національним керівництвом не могла бути сама ОУН чи мілітарна сила УПА, тому засновники УГВР прагнули забезпечити існування в окупованій московськими комуністами Україні орган незалежної української влади, яка спирається на організованих підпільних і повстанських кадрах ОУН і УПА, а рівночасно на підтримці ширших кіл українського народу і таким чином висловлює його волю у різкому протиставленні до агентурного уряду УРСР.
Як показали події другої половини 1940-их рр., УГВР була фактично такою владою на окремих частинах української землі, і населення виконувало її доручення, як наприклад, у бойкоті совєтських виборів у 1946 і 1947 роках, у протиставленні насильній колективізації, в обороні прав Української Католицької Церкви. Це був наче уряд чи сурогат уряду, отже влада з населенням і територією, а це визначує три атрибути держави. Така настанова мала також вагоме значення в морально-політично-концепційному відношенні як орієнтир для народу, в якого ідея державної незалежности видавалась погребаною в результаті довгого поневолення і якого офіційні репрезентанти, чи правителі приймалися народом як чужі, накинені сторонньою імперською силою. В таких умовах УГВР появлялася як невідкладна закономірність в житті українського народу в час, коли німецькі нацисти і московські комуністи відмовляли йому у праві на існування взагалі, а на всій території Украіни не було тоді, себто у 1944 році тав пізніших роках ніякої іншої самостійницької загально-національної сили, яка могла б перебрати на себе відповідальність за визвольну боротьбу народу.
У своїх дослідженнях УГВР автор постійно наголошує її зв'язок з довгою історичною традицією визвольної боротьби народу, розглядає її як одне звено в довгому ланцюзі спадковости державно-правової ідеї народу. Це, зокрема, відноситься до згаданої вже традиції національно-демократичної революції 1917 і наступних років, до традиції УНР, яка зрештою була віддалена від УГВР, точніше від її творців, часово тільки одним поколінням. Близкість до того періоду віддзеркалена навіть у термінологічному пляні обох етапів, отже і її установ, напр., такі окреслення як рада, універсал, Генеральний Секретаріят та ін.
Для вивчення предмету своїх студій автор забезпечився широкою базою першоджерельних документів доби, підручників найновішої історії, свідченнями учасників і очевидців. В цьому відношенні він також піонер, він полегшує працю майбутнім дослідникам, які зможуть поглиблювати дальші студії про УГВР, а також рецензентам і критикам для оцінки, доповнення, схвалення чи застережень.
28 травня 1998, доктор права Мирослав Прокоп,
США.
Немає коментарів:
Дописати коментар